Uczenie się (Learner)
Wpis aktualizowany 2025/01
Talent Uczenie się (Learner) jest talentem myślenia strategicznego. Osoby, które wyróżnia ta cecha, stale starają się doskonalić. Proces uczenia się jest dla nich równie ważny, jak zdobywana przez nich wiedza. Ekscytuje ich poznawanie nowych faktów i opanowanie istotnej umiejętności. Motywuje ich to bardziej niż zostanie ekspertem, albo uzyskanie szacunku, który towarzyszy zdobywaniu kwalifikacji. Wynik uczenia się jest dla nich mniej znaczący niż „droga do niego”.
Czy masz ten talent?
- Uważasz się za osobę ciekawą świata?
- Chcesz wiedzieć więcej?
- Lubisz poznawać nowe informacje na temat różnych zagadnień?
- Wchodzenie w nowy temat, albo nabywanie nowej umiejętności daje Ci wiele energii?
- Z łatwością nabywasz wiedzę na jakiś temat i orientujesz się w nim?
Jak często zadajesz innym te pytania?
- o czym to jest?
- a co to znaczy?
- gdzie się mogę o tym więcej dowiedzieć?
- czy wiesz, że …?
- jak to się robi?
Oryginalny opis Gallupa talentu Uczenie się (Learner®)
Uwielbiasz się uczyć. Przedmiot, który interesuje cię najbardziej będzie zarówno zależeć od tego, jakie inne cechy cię wyróżniają, jak i od twoich doświadczeń. Niezależnie od przedmiotu swoich zainteresowań, zawsze będzie pociągał cię proces uczenia się. To właśnie sam proces, bardziej niż treść czy rezultat, najbardziej cię ekscytuje. Wytrwałe i rozważne zmierzanie drogą prowadzącą od ignorancji do kompetencji dodaje ci energii. Dreszcz emocji towarzyszący poznawaniu pierwszych faktów, początkowym próbom odtwarzania czy zastosowania tego, czego się właśnie nauczyłeś/aś, rosnąca śmiałość w wykonywaniu opanowanych już umiejętności, to wszystko bardzo cię pociąga. Ten entuzjazm prowadzi cię do angażowania się w uczenie się (lekcje jogi, gry na pianinie itp.), bądź też uczestnictwa w kursach dokształcających dla dorosłych. Cecha ta pozwala ci zabłysnąć w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy, gdzie zostaniesz poproszony/a o wzięcie na siebie zleceń krótkoterminowych i kiedy oczekuje się od ciebie, że w krótkim czasie zdobędziesz konieczną wiedzę czy umiejętności w zakresie nowych, nieznanych ci dziedzin, by zaraz potem przejść do następnego projektu. Ta cecha Uczenia się niekoniecznie musi oznaczać, że usiłujesz zostać ekspertem w jakiejś dziedzinie, ani tego, że za wszelką cenę chcesz zyskać szacunek, jaki towarzyszy profesjonalistom czy posiadaczom naukowego tytułu. Wynik procesu uczenia się jest mniej ważny niż samo w nim uczestnictwo.
Wnosisz wartość w pracę innych!
Zdobywanie wiedzy przychodzi Ci z łatwością. Prawdopodobnie nie tylko uwielbiasz się uczyć, ale także intuicyjnie wiesz, w jaki sposób uczysz się najsprawniej. Jako osoba z silnym talentem Uczenie się (Lerner) możesz inspirować innych do uczenia się i podążania za wiedzą, umiejętnościami i standardami. Dzięki temu jako cały zespół i organizacja możecie być w czołówce.
Jak bardzo unikalny jest Twój talent?
Ranking PL
Ranking ogólnoświatowy
*) Gallup ostatni raz opublikował zestawienie częstotliwości występowania talentów CliftonStrengths we wrześniu 2019 roku z deklaracją, że robi to ostatni raz i zestawienia w podziale na kraje nie będą więcej publikowane.
Rozwiń talent Uczenie się (Learner)
Niedojrzałość i nieproduktywność talentu
Posiadając silny talent Uczenie się (Learner) możesz mierzyć się z wyzwaniem jakim jest radzenie sobie ze swoją ciekawością i wypracowanie sposobów na określanie celów uczenia się i weryfikowanie postępów. Inaczej, uczenie może pełnić funkcję zastępczą dla innych aktywności, zaś końcowy efekt uczenia nie przyczyniać się do budowania swojego ekspertswa lub przewagi. Przyda Ci się odpowiedź na pytanie: co Cię ciekawi i jest Ci potrzebne. Kiedy to zrobisz: określ jakie są cele i etapy w procesie uczenia się danej umiejętności. Zdefiniuj poziomy i świętuj ich osiąganie.
Odpowiedz na pytania, aby korzystać lepiej z talentu
- W jaki sposób rozpoznać, że coś zaczyna mocno angażować uwagę i czas i umieć podjąć decyzję o tym, czy warto wchodzić w dane zagadnienie, czy lepiej odłożyć na później?
- Kto w zespole może służyć mi za racjonalny głos, który pomoże mi podjąć decyzję, czy warto w dane zagadnienie się wgłębić i zdecydować czy warto zainwestować swój czas i energię w jego uczenie się?
- W jaki sposób mogę ustalić to, czego chcę lub potrzebuję się nauczyć?
- W jaki sposób mogę sprawdzać na jakim poziomie są moje umiejętności (aby zwiększyć kontrolę nad swoją ciekawością i ułatwić sobie decyzję, czy chcę się tego dalej uczyć)?
- Po co mi ta wiedza?
Przykładowe działania dla osób z talentem Uczenie się (Learner)
- Szukaj ról, w których będziesz mieć możliwość uczenia się w miejscu pracy. Różnorodność tematów, z którymi będziesz się stykać może Cię stymulować. Wszelkiego rodzaju branże, które wymagają bycia na bieżąco zaspokoją apetyt na wiedzę, np. IT, prawo, medycyna, edukacja.
- Bądź katalizatorem zmian. Inni mogą obawiać się nowych reguł, nowych umiejętności lub nowych okoliczności. Twoja gotowość na chłonięcie tych nowości może wyciszyć obawy i pobudzać innych do działania. Potraktuj poważnie tą odpowiedzialność.
- Planuj czas na uczenie się. Kiedy coś Cię ciekawi zanurzasz się w studiowaniu lub nauce, czas przestaje istnieć, a twoja koncentracja się wyostrza. Celowo przeznaczany czas sprawi, że twoja nauka będzie efektywniejsza i nie będzie kolidowała z innymi zobowiązaniami.
Zadbaj o swój dobrostan z talentem Uczenie się (Learner)
Osoby z talentem Uczenie się (Learner) czerpią radość z procesu zdobywania wiedzy i rozwijania nowych umiejętności. Uwielbiasz wyzwania związane z nauką, eksperymentowaniem i eksplorowaniem nowych tematów. Często ważniejszy dla Ciebie jest sam proces uczenia się niż ostateczny wynik. Twoja ciekawość jest niezwykłym atutem, ale może prowadzić do przeciążenia informacyjnego lub trudności w ukończeniu rozpoczętych projektów.
Oto, jak zadbać o swój dobrostan z tym talentem
SKUP SIĘ NA PRIORYTETACH W NAUCE
Twoja ciekawość sprawia, że możesz być zainteresowany wieloma rzeczami naraz. Ważne jest, abyś ustalił, co jest dla Ciebie najważniejsze.
Wybieraj kluczowe tematy: Zastanów się, które obszary nauki są najbardziej zgodne z Twoimi celami i wartościami.
Twórz plan nauki: Ustal, jaką wiedzę chcesz zdobyć w krótkim i długim okresie czasu, aby nadać swoim działaniom strukturę.
DBAJ O RÓWNOWAGĘ MIĘDZY NAUKĄ A DZIAŁANIEM
Uczenie się może być dla Ciebie tak wciągające, że zapominasz o zastosowaniu zdobytej wiedzy w praktyce.
Zastosuj to, czego się uczysz: Poświęć czas na wdrożenie nowych umiejętności i sprawdzenie, jak działają w rzeczywistości.
Podsumowuj swoje wnioski: Po zakończeniu procesu nauki zastanów się, jakie korzyści przyniosła zdobyta wiedza i jak możesz ją dalej wykorzystać.
DBAJ O SWOJĄ ENERGIĘ UMYSŁOWĄ
Twoja skłonność do ciągłego uczenia się może prowadzić do przeciążenia informacyjnego, jeśli nie znajdziesz czasu na regenerację.
Ogranicz liczbę źródeł wiedzy: Wybieraj te, które są najbardziej wartościowe i odpowiadają Twoim aktualnym potrzebom.
Znajdź czas na przerwy: Regularnie planuj momenty odpoczynku, które pozwolą Twojemu umysłowi odetchnąć i przetworzyć zdobyte informacje.
CELEBRUJ POSTĘPY W NAUCE
Twoja motywacja często wynika z procesu, a nie z końcowego wyniku. Ważne jest, abyś doceniał każdy etap nauki.
Podsumowuj swoje osiągnięcia: Zwracaj uwagę na to, jak daleko już zaszedłeś w swoim procesie uczenia się.
Świętuj małe sukcesy: Nawet drobne postępy w nauce są warte docenienia – to buduje motywację do dalszego działania.
ZARZĄDZAJ ZMIENNOŚCIĄ ZAINTERESOWAŃ
Twoja ciekawość może sprawić, że będziesz skakał z tematu na temat, co czasem prowadzi do braku skupienia.
Kończ to, co zaczynasz: Staraj się doprowadzać swoje projekty naukowe do końca, zanim zaczniesz kolejne.
Zapisuj swoje pomysły: Jeśli masz wiele nowych tematów do eksploracji, zapisuj je, aby wrócić do nich w odpowiednim momencie.
DZIEL SIĘ SWOJĄ WIEDZĄ Z INNYMI
Twoja pasja do nauki może być inspirująca dla innych. Dzieląc się zdobytą wiedzą, wzbogacasz otoczenie i sam czerpiesz z tego satysfakcję.
Prowadź rozmowy o swoich zainteresowaniach: Opowiadaj innym o tym, czego się nauczyłeś – może to wywołać ciekawe dyskusje i motywować innych do nauki.
Twórz materiały edukacyjne: Rozważ prowadzenie bloga, nagrywanie wideo czy pisanie artykułów na tematy, które Cię fascynują.
UNIKAJ PERFECJONIZMU W NAUCE
Twoja chęć zdobycia jak najwięcej wiedzy może prowadzić do poczucia, że nigdy nie wiesz wystarczająco dużo.
Skup się na „wystarczająco dobrze”: Pamiętaj, że nie musisz wiedzieć wszystkiego, aby działać skutecznie.
Ustal granice: Określ, ile czasu chcesz poświęcić na dany temat, zanim przejdziesz do następnego kroku.
OTACZAJ SIĘ LUDŹMI, KTÓRZY PODZIELAJĄ TWOJĄ PASJĘ
Twoja ciekawość i zapał do nauki mogą być jeszcze bardziej stymulujące w towarzystwie podobnie myślących osób.
Szukaj partnerów do nauki: Wspólne eksplorowanie nowych tematów może być motywujące i wzbogacające.
Współpracuj z ekspertami: Otaczaj się osobami, które mogą poszerzyć Twoją wiedzę i zainspirować Cię do nowych wyzwań.
Dowiedz się więcej o talencie
Podcast Dominika Juszczyka - Słownik talentów Uczenie się (Learner) - Sezon 1
Podcast Gallupa: Learner: Learning to Love All 34 Talent Themes
Podcast Gallupa: Pairing and Expanding Your Strengths: Learner
Podcast Gallupa: Your Learner Talent: A Journey From Ignorance to Competence
Podcast Gallupa: Understanding and Investing in Your Learner Talent
Podcast Gallupa: Learner: Highlights From Your CliftonStrengths 34
Podcast Gallupa: How to Improve Your Wellbeing With Learner
Webcast Gallupa: Learner: Learning to Love All 34 Talent Themes
Webcast Gallupa: Pairing and Expanding Your Strengths: Learner
Webcast Gallupa: Your Learner Talent: A Journey From Ignorance to Competence
Webcast Gallupa: Understanding and Investing in Your Learner Talent
Webcast Gallupa: Learner: Highlights From Your CliftonStrengths 34
Webcast Gallupa: How to Improve Your Wellbeing With Learner
Talenty Gallupa (Clifton Strengths, StrengthsFinder)
Instytut Gallupa przez niemal 30 lat przeprowadził miliony wywiadów poszukując informacji o talentach potrzebnych do osiągnięcia doskonałości w różnych rolach zawodowych. Wyniki tej analizy pozwoliły zidentyfikować talenty ponad 150 różnych rolach w tym wybitnych menedżerów i pracowników. Test talentów Instytutu Gallupa – Clifton Strengths (wcześniej znanego jako Clifton StrengthsFinder) mierzy on obecność 34 cech zwanych talentami. Talenty w naturalny sposób predysponują do określonego odbioru i przetwarzania rzeczywistości, a tym samym osiągnięć na pewnych polach. Najsilniejsze, najbardziej dominujące talenty danej osoby cechują się największą dynamiką, ułatwiają najszybsze uczenie się i mają największy wpływ na jej zachowanie i osiągnięcia.
#aktywator #analityk #bezstronność #bliskość #czar #dowodzenie #dyscyplina #elastyczność #empatia #indywidualizacja #integrator #intelekt #komunikatywność #kontekst #maksymalista #naprawianie #odkrywczość #odpowiedzialność #optymista #organizator #osiąganie #poważanie #pryncypialność #rozwaga #rozwijanie innych #rywalizacja #strateg #uczenie się #ukierunkowanie #wiara w siebie #wizjoner #współzależność #zbieranie #zgodność
Uwaga! Talenty Gallupa mają unikalne nazwy, które są zastrzeżone prawami autorskimi Gallup. Przygotowane przeze mnie opisy bazują na oryginalnych publikacjach autorów testu oraz wieloletnim praktycznym doświadczeniu w diagnozie i wspieraniu innych w rozwoju mocnych stron.
No Comments