Dyscyplina (Discipline)

Talent Dyscyplina (Discipline) jest talentem działania, wyjaśniającym w jaki sposób doprowadzasz zadania do końca. Ludzie z talentem Dyscypliny uwielbiają mieć plan. Lubią rutynę, strukturę i porządek. Tworzą ten porządek dla siebie i dla innych. To uporządkowanie ułatwia im motywować się do działania i nie rozpraszać.

Instytut Gallupa przez ponad 25 lat przeprowadził milion wywiadów poszukując informacji o talentach potrzebnych do osiągnięcia doskonałości w różnych rolach zawodowych. Wyniki tej analizy pozwoliły zidentyfikować talenty ponad 150 różnych rolach w tym wybitnych menedżerów. Test talentów Instytutu Gallupa – Clifton StrengthsFinder mierzy obecność 34 cech zwanych talentami. Talenty są naturalnymi wzorcami myślenia, odczuwania oraz zachowania, w naturalny sposób predysponującymi do pewnego odbioru i przetwarzania rzeczywistości, a tym samym osiągnięć na pewnych polach. Najsilniejsze, najbardziej dominujące talenty danej osoby mają największy wpływ na jej zachowanie i osiągnięcia.

Alfabet talentów wg Instytutu Gallupa na Facebook’u

#aktywator #analityk #bezstronność #bliskość #czar #dowodzenie #dyscyplina #elastyczność #empatia #indywidualizacja #integrator #intelekt #komunikatywność #kontekst #maksymalista #naprawianie #odkrywczość #odpowiedzialność #optymista #organizator #osiąganie #poważanie #pryncypialność #rozwaga #rozwijanie innych #rywalizacja #strateg #uczenie się #ukierunkowanie #wiara w siebie #wizjoner #współzależność #zbieranie #zgodność

Uwaga! Talenty Gallupa mają unikalne nazwy, które są zastrzeżone. Przygotowane poniżej opisy bazują na publikacjach autorów testu oraz wieloletnim praktycznym doświadczeniu w diagnozie i wspieraniu innych w rozwoju mocnych stron.

Dyscyplina (Discipline)

Ludzie z talentem Dyscypliny uwielbiają mieć plan. Lubią rutynę, strukturę i porządek. Tworzą ten porządek dla siebie i dla innych. To uporządkowanie ułatwia im motywować się do działania i nie rozpraszać. Talent Dyscyplina (Discipline) jest talentem działania, wyjaśniającym w jaki sposób doprowadzasz zadania do końca.

Uważasz, że warto planować? Lubisz mieć zaplanowany dzień i nawet pozornie błahe zdania? Wierzysz, że planowanie pomaga realizować cele? Wewnętrzne plany pomagają Ci efektywnie pracować i nie rozdrabniać się wśród ilości rzeczy, którymi musisz się zająć? Trzymasz się swoich planów nawet kiedy pojawiają się okazje, z których warto skorzystać? Tracisz równowagę kiedy Twoje plany nie z Twojej przyczyny ulegają zmianie? Nie lubisz być zaskakiwany bo to potrafi rozwalić Twój dzień?

Pytasz: co musimy zrobić? kiedy to zrobimy? co zrobimy wcześniej? co zrobimy później? co planujesz? czy możemy zająć się tym kiedy indziej? co możemy zrobić żeby nasz plan udało się w pełni zrealizować? czy możesz nie robić mi niespodzianek? czy możesz informować mnie o tym czym się zajmiesz? czy możesz uprzedzać mnie o zmianie swoich planów dużo wcześniej?

A głównym wyzwaniem talentu Dyscyplina (Discipline) jest radzenie sobie z dynamicznie zmieniającymi się okolicznościami i walącymi planami. Własne zachowanie i wybory łatwo kontrolować, ale nieuniknione jest wpływanie innych osób na Twój plan. Spontaniczne reagowanie na zmiany i niespodzianki jest dużym wyzwaniem, które może przynieść wiele radości o ile nie jest okupione poczuciem winy z niezrealizowania swoich zamierzeń. Na pewno doświadczasz, że wiele Twoich planów ulega nieznacznym zmianom, i tak jest realizowana ale w innych okolicznościach. Aby Twoja Dyscyplina (Discipline) nie była sztywnością, spędzaj czas i inspiruj się tym jak działają osoby z talentami Elastyczność (Adaptability) albo Optymizm (Positivity).

Podejmuj kroki, które przybliżą cię do realizacji celów. Wykształć w sobie zmysł pilnej potrzeby działania.
H. Jackson Brown Jr

Discipline

Gallup theme thursday: webinar Gallup Strengths Center

O talencie Dyscypliny

Inka Kakiet

IMG_4680

Psycholog szkolny, wychowawca, trener umiejętności społecznych

Empatia |Współzależność | Odkrywczość | Elastyczność | Dyscyplina

Marta Bara: Potoczne znaczenie słowa dyscyplina to z jednej strony porządek, posłuszeństwo a z drugiej stan uporządkowania czyjegoś sposobu postępowania. Zupełnie niesłusznie słowo dyscyplina wielu osobom kojarzy się negatywnie – z uległością, posłuszeństwem, kindersztubą  itp. Określenie samokontrola jest najbliższy tego w jaki sposób autorzy test Clifton StrengthsFinder rozmieją talent Dyscyplina (Discipline). Co dla Ciebie znaczy ten talent?

Inka Kakiet: Trudno mi nazywać dyscyplinę talentem. Raczej widzę ją jako pewną osobniczą cechę, która w zależności od sytuacji ułatwia lub utrudnia funkcjonowanie. Dyscyplina to przywiązane do określonych norm, stawianie sobie słupków granicznych, które pozwalają weryfikować położenie i sprawdzać. Z jednej strony jest to dobre, pozwala na zachowanie ładu nawet w pozornym chaosie. Z drugiej jednak strony może powodować dyskomfort, gdy cokolwiek wychodzi ze znanych ram i trzeba ustalić „nowe”.

MB: Jak byś wyjaśniła osobie, która go nie ma, czym on jest?

IK: Myślę, że dyscyplina niestety błędnie kojarzy się z wychowywaniem, rygorem. Ja traktuję ją jako zamiłowanie do określonej jakości, określonych zasad i norm, określonego porządku rzeczy a także szerzej jako równości, regularności i równowagi.

MB: Co kochasz w nim i czego w nim nienawidzisz?

IK: To za co lubię ten talent to uporządkowanie, umiarkowany perfekcjonizm, a przede wszystkim umiejętność sprawdzania „czy jestem tu gdzie założyłam, czy do tego właśnie dążyłam, to chciałam osiągnąć.”
To za co go nie lubię, a czasem wręcz przeklinam – zaskakuje mnie niejednokrotnie, że pewne z tych zasad nie są uniwersalne, choć już dawno powinnam o tym wiedzieć. Tym samym wymagam od innych ludzi, żeby stosowali się do moich mierników lub mam pretensje, kiedy coś nie działa, bo ktoś nie dostosował się do  mojego klucza.

MB: Kiedy jest bezcenny, a kiedy cię wkurza?

IK: Dyscyplina jest bezcenna przy planowaniu działania, ustalaniu priorytetów. Jest przydatna, acz nie bezcenna, przy tworzeniu pewnej wizji działania. Niechęć „dyscypliny” do niespodzianek, sytuacji nagłych i niezaplanowanych pozwala prozaicznie na przygotowanie się na nie i niejako zabezpieczenie. Choć tutaj często ratuje mnie drugi talent, zupełnie przeciwstawny na szczęście – elastyczność.
Moja dyscyplina jest nie zawsze zrozumiała dla innych, wiele osób się dziwi jak można przykładowo nie lubić niespodzianek. Ja ich nienawidzę. Nawet jeśli są miłe!!! Na chwilę tracę grunt pod nogami, jakby ziemia wkoło się zatrzęsła. To powoduje u mnie ogromny dyskomfort.  I za tym też idzie niechęć do sytuacji nowych, nieznanych.
Nie wiem czy to cecha dyscypliny czy jakiejś innej części mnie, ale stawiam sobie wysoko wymagania, trudno mi samą siebie zadowolić, bo wykonanie musi być najwyższej jakości.

MB: Pracujesz jako psycholog szkolny. W pracy z dziećmi ciągle prowokujesz w nich pytania, dociekania naukowe i kreatywność. Twoje pomysły są bardzo oryginalne i zachęcają do szaleństwa, a nawet dzikiej zabawy. Z drugiej strony, te prowokacje uchodzą Ci płazem. W całym tym kreatywnym sosie, udaje Ci się zachować ramy i granice. Dzieci za to mówią, że jesteś osobą, która „czaruje dzieci”. Jakby nie było tutaj miejsca ani na rozpuszczanie ani ograniczanie. W jaki sposób Twój talent Dyscypliny pomaga Ci porządkować ten chaos?

IK: Dyscyplina pomaga utrzymać ład i porządek nie tylko w szkole ale i w całym życiu, to przydatne, choć czasem kłopotliwe 🙂 Pracuję z ludźmi w każdej grupie wiekowej – od najmłodszych do seniorów, z różnych zawodów – od strażaków po nauczycieli. Dyscyplina sprawdza się wszędzie. W moim zawodzie dyscyplina pozwala systematyzować, przygotowywać się rozpatrując różne kierunki działań, powiązań. Pozwala podążać za kimś, nie pozwalając zboczyć z drogi, która niesie za sobą to, co naprawdę ważne. Dyscyplina pozwala na realne szacowanie możliwości – krok po kroku, zgodnie z zasadą „one step at the time”.
Dyscyplina pozwala też na widzenie spraw w szerszym kontekście – powiązań relacji, sensu działania, osobistych motywacji.
I to właśnie ta cecha sprawia, że w pozornym chaosie dla mnie jest porządek, że wszystko jest jasne i klarowne jak określony mechanizm maszyny.

MB: Co inni zyskują dzięki Dyscyplinie w tobie?

IK: Dzięki dyscyplinie inni zyskuję poczucie ładu i porządku otaczającego mnie świata, wiarę w naturalne dobro i mogę się tym dzielić z innymi. Pokazuję innym, że można działać metodycznie, systematycznie i uzyskiwać rezultaty. A jeśli nie działa? Dyscyplina pozwala wierzyć, że kropla drąży skałę. Dzięki dyscyplinie utwierdzam się w przekonaniu, że bez chaosu nie byłoby porządku i odwrotnie.  Często instynktownie „pakuję się” w sytuacje, które tej dyscypliny potrzebują.

MB: Co każda osoba z talentem Dyscypliny powinna twoim zdaniem przeczytać/obejrzeć aby lepiej nim zarządzać?

IK: Zachęcam przede wszystkim do lektury książek dotyczących rozwijania kreatywności, gdyż może się zdarzyć, że schematy wezmą górę i trudno będzie się od nich uwolnić. Rodzicom i nauczycielom z talentem dyscypliny – koniecznie przeczytajcie Jespera Juula „Twoje kompetentne dziecko”, aby uwolnić się od konieczności bycia perfekcyjnym wychowawcą 24/7 i od roli strażnika norm.
Szefom i pracownikom korporacji poleciłabym wszelkie publikacje dotyczące wyrażania siebie w kontakcie z drugim człowiekiem.
Polecam również „Cud uważności” – który jest dla mnie przesiąknięty samodyscypliną, ale dążącą do pogłębienia świadomości, pokazaniem, że rodzajem dyscypliny osobistej jest umiejętność puszczenia pewnych rzeczy wolno. A wszystkim bez względu na talenty polecam Viktora Frankla „Człowiek w poszukiwaniu sensu”. Jest coś co pcha nas do działania, bez względu na otoczenie, zasady, talenty. Warto podążać za swoim sensem.

POTRZEBUJESZ OMÓWIENIA?

SESJE INFORMACJI ZWROTNYCH - bezpośrednio (Warszawa), via Skype lub telefonicznie
  • wsparcie w diagnozie talentów i przygotowanie do omówienia
  • poszukiwanie szczegółowych informacji, np.
    # talenty w obszarach menadżerskich,
    #
    talenty w przedsiębiorczości,
    #
    parametry środowiska rozwojowego,
    #
    warunki dla najwyżej efektywnych zadań i in.
  • pisemne podsumowanie najważniejszych informacji po sesji oraz spis literatury i szkoleń rekomendowanych dla rozwijania poszczególnych talentów
  • dwugodzinna sesja informacji zwrotnych z elementami coachingu talentów obejmująca wymienione zagadnienia omówione w analizie talentów:
    • charakterystyka Twojego układu talentów
    • wyzwania Twojego układu talentów
    • potrzeby wynikające z Twojego układu talentów
    • nawiązania do realnych sytuacji działania poszczególnych talentów w Twoim życiu
Written By
More from Marta

Bliskość (Relator)

Talent Bliskość (Relator) jest talentem budowania relacji. Osobom, z silnym talentem Bliskości,...
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzupełnij działanie: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.