Press enter to begin your search

Talenty w marce osobistej

Jak dobrze znasz podobne historie?

„Jestem freelancerem. Zakładam stronę. Podniecam się myślą, że ludzie będą mnie podglądać, czytać i pisać do mnie ze zleceniami. Mniej więcej wiem co bym chciała żeby się na niej pojawiło. Przejrzałam strony ludzi, którzy jakoś mi imponują i zaczynam pisać…
Piszę, jęczę, skrzeczę … Cholera! Pisanie o sobie wcale nie jest łatwe. A najgorsze jest to, że nie jestem pewna jak chcę się zaprezentować światu. Jakie mam zostawić po sobie wrażenie? Hmm… Wiem! Chcę być zauważona i zapamiętana jako ekspertka! Czyli co powinnam napisać? Wymienić swoje wykształcenie jak w CV? A jeśli moje studia wcale nie są tym, jak chciałabym się promować? No dobra. Napisałam na czym się znam i co doprowadziło mnie do tego miejsca w moim życiu zawodowym.
Teraz piszę o tym co oferuję. Zawsze wydaje mi się, że mam za małe doświadczenie. Na potrzeby marketingu piszę, że zajmuję się tym czym chciałabym się zajmować. Wtedy trafią do mnie ci ludzie, do których chcę dotrzeć, no nie? Opracowuję kalendarium wydarzeń. Ustalam daty, lokalizacje i koszty możliwych spotkań ze mną.
Potem w pocie czoła albo we współpracy z cudnymi ludźmi koduję swoją stronę. Świętuję sukces. Wysyłam info wszystkim znajomym. Drukuję wizytówki i ulotki. I?… Czekam… i czekam… czekam…
No i co? Fajna strona. Ja, dumna z siebie jak paw, zapraszam wszystkich do wchodzenia na nią, do polecania. Tylko po co oni mieliby to zrobić?
Czekam dalej. Mój zapał opada. Pliki z notatkami do aktualizacji strony zaczynają obrastać kurzem. A ja zaczynam łapać doła. Minęło trochę czasu. Pogodziłam się ze sobą i próbuję jeszcze raz. Wysyłam swoją stronę najbliższym żeby przejrzeli i dali mi informacje zwrotne na temat mojej www. Piszą miłe słowa, jakby nie chcieli gasić mojego zapału, albo żeby mnie pocieszyć.
Chyba powinnam ich zapytać żeby dowiedzieć się tego czego potrzebuję? Boję się pytać obcych ludzi o to, co myślą o mojej www, bo to tak jakbym sama nie wierzyła, że to co tam napisałam trzyma się kupy. W końcu robię głęboki wdech i pytam. Dowiaduję się, że nie znaleźli na niej nic przekonującego ani oryginalnego. No to edytuję teksty. Głównie te o sobie. Dodaję coś o hobby, coś o rodzinie albo osobistym kawałku przeżyć czy doświadczeń. Już wiem jak prosić o informacje zwrotne. Wiem, kogo i o co zapytać. Dostaję zwrotkę, że jakoś niezdrowo się podniecam sama sobą i że takich stron jest w necie tysiące.

Wniosek z jakim kończę pracę nad swoją stroną: Nie wyróżnia mnie nic więc po co cokolwiek mówić…”

Wiele rzeczy wyróżnia każdego z nas

Różni nas wiele:

  • doświadczenie życiowe i zawodowe,
  • pomysł na siebie,
  • używane słownictwo i pewien styl ekspresji (wypowiadania i pokazywania)
  • to, co uruchamia mój entuzjazm i energię,
  • to, jakie rzeczy mi się podobają,
  • to, z czym się zmagam,
  • i inne.

To wszystko i jeszcze więcej składa się na wyjątkowość, która zatarła się wśród treści. Wcale nie jest łatwe napisanie o niej. Ciekawe jest to, że szukając swojej drogi, jakiegoś pomysłu na siebie, zaczynamy pisać o sobie tak, aby nie zamykać sobie dróg. Nie mając jasności dokąd chcemy dotrzeć, możemy chcieć nie precyzować przekazu ani nie pokazywać się kategorycznie. Tym samym możemy pozostać w oczach innych jako osoby bez wyrazu, a więc takie które na prawdę mogą nie mieć zbyt wiele do zaoferowania.

Spójność pomiędzy tym kim jesteśmy, i tym jak się prezentujemy wymaga jednak wypięcia piersi do przodu i pewnej odwagi. W jakiś sposób wystawiamy się wtedy na zapamiętanie jako „jakaś osoba”, a możemy nie lubić być wrzucani do jakiejś kategorii ludzi.

Każde prezentowanie się światu buduje naszą markę osobistą. Im będzie spójniejsze, tym precyzyjniej trafimy do ludzi, na których nam zależy.

Użyj wiedzy o talentach opisując siebie

Wiedza o talentach może pomóc w prezentowaniu siebie w mediach społecznościowych, a także w rekrutacji. Niewielu osobom wiele powie samo napisanie, że masz talenty: Kontekst (Context), Bezstronność (Consistency), Pryncypialność (Belief), Indywidualizacja (Individualization) i Maksymalista (Maximizer). Talenty bowiem nie są etykietami, które opisują dokładnie to, co dostarczysz mając te, a nie inne talenty. Talenty nie są mocną stroną. Nie są także samym Tobą. To tylko język, który ma pomóc Ci poznać siebie. Warto jednak z rozmówcą rozmawiać wspólnym językiem, tym bardziej, że na rozmowie kwalifikacyjnej rekruter pewnie zapyta Cię, co te talenty o Tobie mówią. Jeśli nie będziesz przygotowany, to lepiej nic nie mów 😉

Gdzie użyć wiedzy o talentach do prezentowania siebie? Szukaj okazji do pozytywnego mówienia o sobie.

1Twórz opisy profilów w mediach społecznościowych nawiązując do swoich talentów.

2Przedstaw to, co robisz za pomocą talentów w a stronie „o mnie” na Twoim blogu.

3We wszystkich biogramach i notatkach na swój temat, które przesyłasz, nawiąż do tego, co najlepszego możesz wnieść w dane zadanie lub projekt dzięki swoim talentom.

4Przedstawiając się w sytuacjach formalnych i profesjonalnych celowo wybieraj określenia, które wiążą się z Twoimi talentami.

5Jeśli jesteś przedsiębiorcą, albo zależy Ci na wywieraniu wpływu, ułóż swoją „mowę windową” (elevator pitch), w której nawiążesz do swoich najsilniejszych talentów.

Jak użyć talentów do mówienia o sobie?

Napisz kim jesteś

Używając wiedzy o swoich talentach pomyśl o tym, jaką jesteś osobą. Wprawdzie talenty więcej mówią o tym, jakiego rodzaju reakcje są dla Ciebie bardziej naturalne, to przeformułowanie tego w wypowiedź na temat Ciebie jako osoby może brzmieć bardzo naturalnie.

Powiedz, co gwarantujesz

Twoje talenty wpływają na to, co będziesz robić. Jeśli jesteś gotowy wziąć na siebie odpowiedzialność, to możesz napisać, co naturalnie będziesz robić.

Powiedz o tym, co wnosisz we współpracę

Okazja do prezentacji siebie jest powiązana z nawiązywaniem określonego rodzaju współpracy. Prawdopodobnie Ty lub inni jej potrzebujecie, skoro ze sobą rozmawiacie. Dlatego oprócz skupiania się tylko na sobie, przenieś uwagę na to, co inni zyskają dzięki kontaktowi i pracy z Tobą. Możesz powiedzieć:

  • Rozwijanie innych (Developer): „Wnoszę czas, energię i zaangażowanie w rozwój innych. Zależy mi na tym, aby się jak najwięcej nauczyli.”
  • Maksymalista (Maximizer): „Wnoszę koncentrację i nacisk na jakość. Zależy mi na tym, aby rozwiązanie było naprawdę profesjonalne.”
  • Aktywator (Activator): „Wnoszę poczucie pilności. Zależy mi na tym, aby przełożyć pomysły na działanie, bez zbędnego zwlekania.”
Role, w które wchodzisz

Czasem może Ci być potrzebne, aby nawiązać do ról, w które naturalnie wchodzisz. Przyda się to do krótkiego prezentowania podczas webinarów, które prowadzisz, albo do tytułu na wizytówce. Talenty będą w tym pomocne. Pomyśl o istniejących rolach, a także kreatywnych kombinacjach słów,  które łatwo zapamiętać.

Próbuj i sprawdzaj

Sprawdź, jak się będziesz czuć kiedy ten opis będzie na prawdę z Tobą spójny. Sprawdź, jak wartościowe dzięki temu nawiążesz kontakty. Prawdopodobnie ludzie przyjdą do Ciebie po to, co zaprezentujesz, a jeśli to prawdziwy TY, to przyjdą do prawdziwego CIEBIE.

No Comments

Post a Comment